onsdag den 15. februar 2023

Bil igen! 78

      Jeg slæbte en folkevogn type 1 en 1963  hjem fra Villy, den havde stået med åben vinduer et par vintere men keine problem, den blev svejset op med gas og ilt, sænket et hak i bagfjedrene, for at undgå den gjorde kænguruhop med bagenden, den blev synet før jul, godt det samme for Ford Zephyren kunne vi ikke drive igang, da det blev rigtigt koldt efter nytår, og det gik bedre med, at Tom øvede kørte i folkevognen med gear, til han skulle tage kørekort, det fik han og købte en brugt Volvo 544 af Leos søn Jens, faktisk et ret godt køretøj, der ret hurtigt stank af ølsjatter, til dels overdænget af wunderbaum træers lugt.. Folkevognen var dog bedre til høj sne. Der var stadig masser af fester både private og diskoteker, bla. På Det senere Corner over for stationen i Næstved, der havde vi taget en lillebil rubrød (taxai) op, og skulle også med den hjem jeg sad inde på bagsædet, Kim var på vej ind, så kom en lille Næstved møgunge, farende ind i bilen og knalde Kim en i hovedet, ham bar jeg ud i kraven, så kom udsmideren for at hjælpe ham, det fik vi begge lidt blå øjne ud af, men han meddelte dog til Elins John, at jeg havde klaret det til  UG, Vi var også forbi Køge og  hørte og så Alvin Stardust en eftermiddag til byfest der. Mig og Tom så Remember This! på landsbyen et diskotek i Næstved, det var godt  rigtigt musik spillet af levende mennesker, ellers var det jo kun diskoteker, hvor en dicjoky stod og vendte plader, faktisk så ringe at Facade Peters Tre mands orkester til enkebal på Frederiksminde senere. om  lørdage, var en bedre oplevelse når han kopier Elvis. Trommeslageren var den 13 årige søn fra Snaphane kroen. Vi daske bare rundt i det hele, og nød det i fulde drag. 

 Folkevognen en 1200 type 1 var et super køretøj, først efter 64 at de blev ringer i materialerne, vi var bla. inde. på Strøget. bare for at købe et par cowboybukser, til en pige der ønskede sig et par., de Terylene hun gik i. var så grimme uden former de rigtige steder. 


    Var endnu en tur til den lyse Lotte, sådan en varm en kedelig søndag sommer eftermiddag, Da fandt jeg og Tom ud af, at vi ville se en cowboy film i tv der hjemme, så den 1200 tog turen fra nordkøbenhavn til Hastrup med gaspedalen i bund, topfarten var 130km t. men godt klaret af et så brugt køretøj. 

      Det med svenske Ragger, og deres USA biler spøgte dog stadigvæk, og Filmen Sidste nat med Kliken, var nok afgørende sådan nogen ville vi have fat i, Tom byttede sin fine Volvo 54, i foråret 78, med en godt slidt Pontiac 63 med en lav overkvadratisk 6 cyl og automatgear som  Peter Spandet kørte i, så var vi da lidt i gang den smagte lidt af fugl, den fik vi mange gode timer i, de helt lange ture tog vi dog i min røv sænket VW 1200, fordi den var billiger i benzin, vi havde hørt at på Lolland-Falster var gamle billige Amerikaner biler lette at finde, så der gik turen nu hen GM i Saxkjøbing havde en Opel kaptajn fra 30ne i udstillingen, den måtte vi kigge på, og kom derved om bagved bygningen, hvor en række opgivet biler stod, bla. En blå der ragede op over de andre, det var en Chevrolet 53 Powerglide, vi stødte også ind i den unge ejer, der lige havde overtaget GM der, han syntes om vores interesse i den bil, og fortalte den havde været ejet af en lokal vognmand med lastbiler, der havde tjent dollars ved at køre fødevarer, til den danske brigade i Hamburg,  det skulle man for. at man måtte købe importeret biler, han var nogle år før gået bort, Da havde enken givet den tilbage til GM uden papirerne, for at hun ikke skulle møde den på vejene, han viste også hun lige var død og kendte arvingerne, og ville forhøre sig om papirerne fandtes, det lykkedes ham at få fat i dem, og solgte så Chevroletten til mig med papirerne, for sølle 500 kr, jeg fik Leos søn Jens der havde en autotransporter, han hentede smadrede biler i Europa hjem for SOS der var oprettede af de samlede forsikringer. Til at hente den op til Leo, der fik vi lov at stille den omme bag ved, vi kiggede lidt på den, og fandt ud af, den sad fast i motoren, vi tog tændrørene ud og fyldte diesel i cylindrene. Så fik den lov at stå sommeren over,, vi viste at biler med automatgear kunne man ikke trække, så vi vidste ikke rigtig hvordan vi fik den til at snurre rundt,

   Vores nu ven Jakob Lynggaard, automatgear manden i Køge, fortalte os at denne årgang kunne trækkes i gang, hvis! motoren ellers ville rundt, fordi den havde oliepumpe i udgangen af gearkassen,, han kørte selv i en Studebaker Hawk, ilagt en chevrolet V8 motor fra en Corvette, så ham lyttede vi til, og en søndag eftermiddag om efteråret måtte det prøves, Toms Pontiac blev spændt for, og vi hev den rundt om Leos tank til motoren pludselig smuttede lystigt rundt, jeg fik monteret tændrørene og et batteri fra folkevognen de var begge to 6v, så trak vi den lidt op af hovedvejen, og ned af den nu lukkede vej gennem skoven til Teglstrup, det var nu begyndt at mørkne, lige da vi kom ind i skoven, sprang den lige så stille i gang, lyset tændes, også i instrumentbrættet, selv den Gl radio spillede rockmusik, imens vi holdte med den næsten lydløse motor i skovkanten, den store motor stod helt stille, når den gik i tomgang, vi fik den vendt og tilbage til Leo, senere hentede jeg den hjem til Hastrup. 

       Hos Leo på tanken og den vej til Teglstrup, var vi lidt berygtede, fordi den sommer havde vores  forældre holdt en større fest, hvor jeg og Jimmy selvfølgelig deltog, spiste og drak rigeligt! som dertil dengang hørte og det var ret meget i vores familie, efter kaffen var der dog andet der trak, de andre unge i Allerslev, vi fik fundet Gøricken frem, og på tros af ikke helt appelsinfrie, kom vi dog afsted rundt om Udby til Leo, hvor vi lige orientere os om, det var i Allerslev det skete, så der ville vi ud til igennem Teglstrup, nu var varmen og alkoholen dog slået til, og bare det at stå oprejst, var lidt af et kunststykke, men vi fik dog motorcyklen ud og igang, det vakte dog så meget opmærksomhed, at Leo og nogle chauffører, ville opleve os køre på den i den tilstand, de stillede op som tilskuer, men vi kom fint op på toppen, og ned igennem skoven til Allerslev, hvor vores tilstand og på MC, skabte lidt opsigt.

         Chevroletten fik lavet paneler,dem var der rusthuller i, styreboltene var for slidte, men GM i Næstved havde et speciel kontor, der skaffede de reservedele hjem fra et lager i Holland, de blev skiftede: så var forruden revnet den var splintfri med plastik indstøbt , en ny blev bestilt hos GM i Næstved, imens gik jeg igang med at male den Rød med en stor hvid ørn på bagklappen, så fik vi besked at GM kunne ikke få en rude, vi prøvede så Lynggaard i Køge han ville prøve, der gik kun en uge, så havde han endog en tonet, samtidig ringe GM, at de også kunne skaffe en,  vi valgte dog den tonet, det var et godt valg, mig og Tom, var en tur i Tyskland i folkevognen efter spiritus og cigaretter, vi sov i telt på en Markvej, fordi man skulle være dernede i mere end 24 timer, før man kunne tage noget af det toldfrie med hjem.

     På en autoophugger plads fandt vi forsæderne fra en Opel GT jeg købte dem, så gik det hjemad, vi fik købt cigaretter og andet toldfrit, og så stod vi oppe på et Dæk ,ude ved rælingen, med et andet dæk lige nedenunder, der stod en flok pæne piger, de lagde mærke til  at vi betragte  dem,. Da vi så sad og ventede i bilen på vogndækket, stod de på en bus længere bagude, i tolden fik bussen lov til at køre lige igennem, mens vi først kom igennem noget senere, vi fik dog indhente bussen, og lagde os bagved så vi kunne se dem, og de os det fik vi meget sjov ud af, uden vi troede det blev til mere fordi vi skulle ikke længere end til Leo, men der skulle de så ind på Udby kro overfor, Jimmy og Lars var hos Leo, og var lidt imponeret, fordi de nu var kommet udenfor derover og de ville snakke,  vi gik alle fire   derover.

       De var fra en fransk pigeskole ved Strassburg, og gik meget op i de skulle i Tivoli om aften, og spurgte om vi kom derind.

          Det kunne vi ikke modstå, så turen gik mod Tivoli alle fire i folkevognen, det på trods af, at  jeg og Tom havde ikke sovet ret meget om natten, men det var en vidunderlig varm sommeraften i det yndigste og sjovest selskab, man kan have i Tivoli, ved 24 tiden ville de have vi fulgte efter, til et sted de skulle overnatte i KBH.

 Men lærerinderne og voksne følger var nu opmærksom på os. Så at de skulle kunne

 snige sig ud derfra, var meget tvivlsomt.

          Og vi skulle ud over Slagelse, for at sætte Lars Farlig af på hans Idrætsefterskole. Det blev en lang tur, hvor fænomenet White line fever var noget jeg fik  prøvet, at de hvide Line blev ved at køre i hovedet hele natten, alt imens jeg sov! Lidt skræmmende. 

        Sæderne blev monteret, og en slags kardanbox til stereoanlægget med kassettebåndoptager, der blev spillet mange timers gammel Rock N Roll, den blev kørt til syn,. Lederen af statens synshal, syntes det var sjovt, vi fandt de gammel USA flyder frem igen, selv den militærisk Christensen var lidt imponeret. Han var også blevet flinker, over for mig, efter jeg engang fortalte, vi betalte for han skulle nedskrive fejl, så vi kunne læse det. Chevy havde dog en fejl jeg måtte reparere, de bagerste bladfjedre var blevet bølgeformet, nye blev indkøbt i Kbh. På en bladfjedre fabrik ude i en baggård. De blev monteret. Så blev den godkendt.

       Den Chevrolet var en rigtig flyder! som et slagskib, men køre kunne den. Lidt spids finurligheder gav en ekstra oplevelse. Som at vinduesviskerne var vacuum drevet, så når motoren fik gas og et Quick Down, faldt vakuumet i indsugningen til lig 0. Med det resultatet at viskerne stoppe øjeblikkeligt.

 Det var Ikke det smarteste, som da vi på vej ud mod Even Svinget, blev overhalet af Michelle racerkørerens far, der havde fået en hvid bobbel 1500, det kunne vi ikke havde på os, Chevyen var fyldt fra en biograftur, dog tog vi den folkevogn let i som en plet i svinget, i øsende regnvejr, så de alle passager i Chevyen smed sig ned, da viskerne stoppede midt i overhalingen, men foran kom vi. Og han forsøgte aldrig igen. Flere lod sig lokke til at prøve noget lignende, USA biler havde ry. for at køre dårligt. En anden gang var det en Volvo  Amazon i Næstved, op forbi afholdshotellet over langs kirken, til den smalle gade, så indså ham i Amazonen, at han ikke kunne være ved siden af Chevyen, han nødbremse og måtte ind bagved, vores eget lille form for kylling race.

     Vi kom standsmæssigt omkring til bal på Bakken, og med blærerøvs tur op af Strandvejen, hvor den var tårnhøj ved siden af ałle de dyrer biler,  højt oppe kigge vi ned på de andre, også i biograferne inde i byen og når vi så skulle hjemad, blev det som regel til endnu en blærerøvs tur op ad Istedgade og nedad Halmtorvet, kun afbrudt af politiet, der drejde ind foran og rev vores dørene op, de skulle bare lige se om der var nogle de kendte! med, det skete midt på Istedgade og vakte en del opmærksomhed.

    Ellers blev det fast kutyme, at eftermiddag eller aften, mødtes vi ved. Busstationen og pølsevognen I Præstø. Sådan fandt vi hinanden det var jo før mobiltelefoner.

       Det viste alle, at vi kunne finde hinanden der, på trods af vi kom fra alle hjørner af kommunen også uden for. Ud over os var der de sædvanlige! luderen Ebba ægteparret ved kirken, der inviterer unge mænd med hjem, hvor manden så på deres lagengymnastik med konen. bøsser altid gode for guldbajer og en hjemme trekant over spisebordet , og så lommetyve. NatFolk der levede mest i de mørke timer. Det kunne være svært at komme væk fra Præstø, når sidste bus var kørt, så tilbød vi sort taxier kørsel, mod god betaling.

 En aften var det to modne kvinder, der var stukket af fra den lukkede afdeling I Næstved, for at tage en druktur. De betalte for at blive kørt op på et sted ved Næstelsø, det var en indkørsel med hække hvor Chevyen lige kunne være op til gårdspladsen, de stod ud banke på, og ud kom en stor mand med et jagtgevær, som trold af en æske vi kom ud derfra igen som var fanden i hæe!en på os.


          Sådan blev den sidste del af 70ne, de bedste sommeren nogle unge havde haft, nøjsomt forbrug, vi var også påvirket af love peace and understanding , hvor Lykken var at undgå afbetalings fælden, så vi havde penge nok, til at leve rimeligt bekymringsløst. Og kunne gøre som vi ville.

           Dog  nogen forsvinder andre kom til.

 Den mørke Lotte kom pludselig ikke mere, Jan Hassemand forsvandt Sanne gled bort, faktisk ikke noget vi lagde mærke til, fordi der skete altid noget, andre nye vi lærte at kende. 


  Til Gasolins Refranjet er frit, daskede vi rundt i det ganske land, Ligesom Shubiduas Tryk På og den stil absolut ikke deres fælles sange, mange af de lyse timer, gik med at opstøve udrangeret gammel amerikaner biler, Toms Pontiac 63 kunne ikke mere, så fandt vi en chevy Bel Air 1963 lort brun, ved det nye cafeteria lige over storstrømsbroen.

    Den blev hente på prøveplader, en varm sommer søndag lige over middag, den måtte prøves, så blev fyldt med de tilstedeværende, så gik turen til Præstø, bag om Skibinge fordi der måtte kun være chaufføren i den på prøveplader, lige da vi strøg over Møns Vejen ved Autogården, krydse vi også forbi en patruljevogn ved købmanden, de fik travlt med at vende, men så gik det stærkt ned til vandmøllen hen langs åen, opad Rosager bakken gennem byen ad Lindevej.

  og så op til Lottes Farmor hus på SvendGøngevej, hun var sej ældre dame, der ikke sagde noget til, at pludselig blev indkørslen fyldt med en gammel flyder, og en masse unge i cowboy og læderjakker, der var bare kaffe..

      Den fik lavet rust en del bla i bunden af de fire døre så kørt til syn, bremserne gav lidt problemer, men nu var synsmændene mere hjælpsomme, og Bremse Poul der lige var starte op også, så med nogle forsøg gik den igennem, den blev malet hvidog siderne som det amerikanske flag.

     Den havde en fin 283cui V8, fandens meget bil til Lille Tom, der dårligt kunne se over rattet. men køre den kunne han da, bla. jordede han Skrubber i hans Opel 1900 Record, ud af en bivej.

   Vi havde fået smag for at købe de dollargrin op, ingen andre ville have, fordi man syntes, de var for dyre at holde kørende, men vi især jeg havde fået teft for at starte dem op.

 

    De to første var et par Ford Fairlane fra 63, vi fandt ved Holme Olstrup Kro. den ene var let at starte, den anden kunne ikke, og forruden var lagt løst på, så vi valgte at hente dem sent om aften, en efterårsdag med let frost i luften.

   Tom blev sendt afsted ud over landet, i den der kunne køre selv, selv om den ikke havde nummerplader, den anden blev hægte efter min Chevy, der trak af sted med den uden problemer.

      Jo Vil sige kun et, at jimmy snart pep over at ruden dugge, så han ikke kunne se noget, det blev klaret ved at åbne sideruderne, så frøs han han var ikke let at gøre tilfreds, så tabte den Ford luften på ene forhjul, det kunne vi ikke gøre noget ved der i mørket, så vi fortsatte og kom frem til hastrup, da var fælgen flad som en vejtromle   . 

       Den næste var også en sort Ford Fairlane 63 Med en god 260 cui V8, en canadisk truck motor ret slidstærk, den stod lige overfor kirken i Næstved ved LH supermarkedet, den satte vi så af ude ved Leo ved hovedvejen, snart kom der en i en flot Ford Comet pickup 63 ind  og ville se motoren, og den forelskede han sig i, ville dog ikke slippe det ønskede beløb,  da gik Tom og Jimmy ud og racede lidt rundt i den, med masser af hjulspind, så gav han sig. 

  Næste indkøb sket en lidt kedelig sommer søndag, vi var samlet en del i Jimmys berygtede hus campingvognen, og bestemte os for en tur på plut ørene, Min Chevy blev læsset og et rock'n'roll kassettebånd i afspilleren, og vi gled så til Nakskov. derfra ud af havnefronten, og så ud af strandvejen mod Rødby, En ret smuk sommer vej efter et S sving, der fik vi lige et glimt, af fronten på en 61 Chevrolet, begravet under anden opstabling i et værksted, vi fik den for en slik, fordi den manglede den tværgående styrestang, sådan havde vi dog derhjemme.

   Med den stang og prøveplader, gik turen så der tilbage i Johns folkevogn, vel ankommet fik vi noget batteri hjælp til at starte den, efter styrestangen var monteret, let fordi den holdt over en smøregrav, så opdagede vi dens 283 V8 var uden lydpotter, bare 2 rør ud bag motoren, så den kunne høres, vi fik den ud og undgik at gasse for meget op, så gik det mod Maribo, som mørket faldt på, der måtte vi stoppe for noget gadearbejde, overfor holdt desværre en patruljevogn tilbage for os, vi måtte liste forbi dem, de fik travlt med at vende om.

  Så vi drejede ned af første sidegade, og endte ude på græsset af en park, det havde de dog set og kom efter os, de tjekkede så kørekort lys bremser trafiksikkerhed osv, kigge på motorrum, imens den stod og buldrede i tomgang, vi turde ikke stoppe den, alt det var bare ok, også at vi var 4 i den. det var dengang at de altid var en rimelig ældre og erfaren betjent, der holdt styr på en nyuddanne hvalp! 

    Johns Elins mand folkevogn var en 1200 godt slidt, til alt held faldt vi over en god 1500, vi prøve kørte lidt race i først, uden nummer på de små bi og grusveje, som vi efterhånden kendte særdeles godt. han fik den så den kunne klare vinter driverne efter vinterstormene i 78.

    Så fandt vi en Buick Skylark fra 69 inde hos Lynggård, en 2 dørs hardtop sports, med en 340 cui Wildcat V8 og brede hjul, den hentede vi med prøvenummer, og fart nedad det nye stykke motorvej, fandme et imponere køretøj, men tiden vægtafgift benzinpriser var løbet fra dem.

 Vi fortsatte dog med at købe dem. Fandt en hvid 63 Chevrolet i en grusgrav på Myrupvej.

   Ejeren var en legende på egnen kaldet Kuluren, ophugger og handelsmand. 

 Vi blev bænket i hans kaffehandel stue, hvor der hele vejen rundt under loftet hang antike gevær af alle slags så galt en trompet bøsse, i grusgraven ved Cheveyen stod resterne af en stor Fiat fra før krigen, med 6 cyl motor i aluminium to overliggende knastaksler, noget andet end de samtidige 850  600 500 Fiater vi kørte iblandt på vejene. vi fik også fat i en sort 64 chevrolet, som kun de helt store luksus mærker, var større end.

    Vi lavede dem ikke, vi havde jo flyder nok jeg og Tom, ingen efterfølgende havde den arbejdsløshedsunderstøttelse (økonomi) vi havde, Poul Schlüter kom nu med hans nedskæringer på almindelige arbejder, man havde hevet en usa økonoms teorier frem, at alle industrilande skulle søge, at have mindst 8% arbejdsløse af arbejdsstyrken, og undergarve fagforeingernes økonomi og styrke, ved at danne billige private, som Kristlig Fagforeing (Guds Fagforening) De Gule,, fyre de mest fagforening mindede arbejder, skære ned på alle overførselsindkomster, det ville så skræmme de i arbejde, til ikke at ture strejke og så forlange mindre lønstigninger.

  Men nød lære nøgen kvinde at spinde.

     Tom fandt en Chevy 58 i Roskilde gammel Taxai, den var i en falmet bræk gul farve, den byttede han med sin 1963, vi fik den shinet op sølvblå med hvidt tag, stod godt til dens smukke former, der var som hevet ud af American Graffiti, så skidt det var en meget slidt taxa, med en kort slaglængde 6 cyl, flot var den.

   Min 53 miste bakgearet, til alt held havde vi bygget garage og værksted, med varme

 måden at reparere den på var at tage gearkassen af motoren, og hejse den op igennem et hul inde i kabinen, den var i støbejern, og vejede ad helvede til, så nu var det at skifte bakskålen, det var let som en plet også at samle den igen.

      Men var Jeg blev træt af så store biler, vi havde jo ikke de nødvendige hjælpemidler, værktøj og lifte og plads til det og det var sindssygt dyrt. Og andre slags biler lokkede, nogen der kunne ændres mere.

Større motorer til folkevognen var umulige dengang, så den blev solgt..

  Dagligdagene fik mere og mere indhold 24 timer rakte ikke, så det var søvnen det gik ud over, Det var sidst 70ne, lyse Lotte blev ældre., kom med en anden Mørk Lotte, senere blev det en Anette, hvis forældre have et kunst trykkeri på stevns.

 Lotte var blev en fast del af den inderst gruppe, fik faktisk samme plads som vi det af modsatte køn, ikke almindeligt da,

Som lille og køn blev hun nok lidt overbeskytte, klart hun gjorde sit oprør mod det.

 Og noget kunne hun da forberede mig på, som at få mine egne døtre en dag.

  Men hun fik altid en besked ud, at nu var hun i Præstø igen og mig og Trom mødte så trofast op, så hun ikke sad og kedede sig, nok også en slags værn i det, vi holdte jo andre evt. uønskede hanhunde på afstand,.uden at begrænse hende i at nyde ferien. 

 Elin og john flytte ind i  lejligheden i halvdelen af stedet i Hastrup..

Jeg opgradere mine boligforhold, ved at indrette værelse i enden af den gamle rejsestald fra Udby kro, resten var nu lager af alt muligt. tiden gik stadig med, at bygge biler om formiddagen, flyde ved stranden om eftermiddagene eller besøge piger og skøjter på is om vinteren.

  Og så om aften møde nye bekendte, ved at tage til byfester og koncerter.

 Der var bla. byfest i Køng med masser af våde vare, utroligt hvad de de kunne skylle ned der, den blev holdt i vognmandens garager midt i hovdegaden.

Der Lærte vi nogle der køret motorcykler at kende, og et par piger. Så meget! at vi tog til byfest i Lundby,hvor de også kom.

   En voksen og følsom storesøster, der blev fulgt i  hælene af en veninde og en sprælsk lillesøster på 13, det blev så kedelig hverdag igen, ferien sluttede de begyndte i skole.

 på en måde have vi fundet ud af hvor de boede, så mig og Tom tog da BSAen der ud, til Svinø by, der var totalt øde, så vi slog os ned i skyggen af et stort træ.

 Og sad der og dasede, da skolebussen stoppede over for, og veninden og lillesøsteren var med, da de fandt ud af vi var der for deres skyld, var de ved at dåne.

   Men ikke mere end vi blev inviteret med hjem, på kaffe.


Ingen kommentarer: